Skoler stjæler penge fra SFO’erne

Offentliggjort den 6. november 2020 kl. 16.33

Det er tyveri ved højlys dag, når skoler over hele landet systematisk bruger SFO’ernes penge til at drive skole for. Det er både i strid med Indenrigsministeriets regler og Grundloven, der sikrer gratis skolegang til alle børn.

Men værst af alt har det forværret situationen i SFO’erne, der i forvejen er udsultede af års besparelser. Det må og skal stoppes nu!

SFO’erne er pressede som aldrig før. Siden 2015 er der forsvundet 880 millioner kroner fra området. Dertil kommer konsekvenserne af folkeskolereformen og de længere skoledage, der har været med til at udhule tilbuddet til børnene i landets fritidsinstitutioner og hvor der forsvandt 2 milliarder kroner fra området.

 

Men som om det ikke var nok, så bekræfter en ny omfattende ressourceafdækning foretaget af BUPL, at de penge, der var øremærket børnene i SFO’erne, i stor stil bliver kanaliseret ind i skolernes budget, hvor de bliver brugt til løn til medarbejdere, der arbejder i skolen.

Man stjæler med andre ord fra børnenes fritid. Og undergraver dermed det fritidsområde, som efterhånden er et af de få steder, hvor man ikke behøver at præstere, men hvor man kan opdyrke samvær, venskaber og fællesskab. Det er trist, for det giver ikke hele mennesker, hvis det eneste, du bliver målt på, er dine evner i skolen.

 

Tyveri går udover børnene

Skolernes tyveri af SFO’ernes penge er bekymrende af flere grunde.

Det er ikke alene i direkte strid med Indenrigsministeriets regler om, at skole og SFO’s budgetter skal holdes adskilt. Forældrene risikerer også af samme grund at betale til driften af folkeskolen gennem forældrebetalingen til SFO – og det er i strid med Grundloven.

Desuden ved vi også, at rigtig mange børn ikke trives og har det svært socialt. Over halvdelen af børnene i 9. klasse er ofte eller hele tiden stressede. Og hvert syvende barn og ung får en diagnose. Derfor er der hårdt brug for et præstationsfrit rum, hvor samværet er i centrum og hvor man ikke skal måles.

 

Vi ved, at SFO’erne har en kæmpe betydning for børns sociale udvikling og trivsel. Pædagogerne er med til at skabe robuste, kreative og livsduelige børn og unge – og bygge bro mellem skole og fritid. Men det er så godt som en umulig opgave, når SFO’en gang på gang bliver nedprioriteret, og man som pædagog står alene med alt for mange børn.

Vi har brug for, at vores børn bliver til nogen, før de bliver til noget. Her kan vores pædagoger i SFO’erne gøre en kæmpe forskel, hvis de får lov.

Derfor kan politikerne i første omgang sikre, at de penge, der er øremærket til børnene i SFO’en, også tilfalder børnene i SFO’en. Så kan vi nemlig både følge loven og tage første skridt i genopretningen af det trængte fritidsområde.

 


Debatindlægget blev bragt i flere aviser