Kommuner overser effekten ved at have ordentlig tid til forberedelse

Offentliggjort den 3. december 2023 kl. 15.53

Flere og flere kommuner er begyndt at få øjnene op for værdien af at sætte planlagt forberedelsestid af til pædagogerne. I BUPL indgår vi aftaler med dem om at give pædagogerne tid til sikre kvalitet i pædagogikken.

Blandt andet i Køge er man lykkedes med at få deltidsansatte pædagoger til at gå op i tid, ved at afsætte op til to timer ugentligt til forberedelse.

Det handler ikke nødvendigvis om at sidde bag et skrivebord, men om at sørge for mere kvalitet i det pædagogiske arbejde.

Det er selv sagt en håbløs opgave at skulle være pædagog på stuen med højre hånd og forberede sig med venstre. Selvfølgelig kan man ikke uge efter uge trække nye aktiviteter tilpasset den specifikke børnegruppe op af hatten uden at have hafttid til at forberede dem.

 

Pædagoger har superkræfter, når de bruger deres faglighed

Selvfølgelig kan man ikke hen over frokosten på Mariehønestuen sparre med sin kollega om, hvordan man bedst støtter lille Emil i at komme med i legen, når han sidder ved siden af med sin madpakke.

Og hvem kan i grunden samle sig om at forberede en svær forældresamtale, imens man maler juletræer med ti børnehavebørn? Ingen.

Derfor ser pædagoger i hverdagen sig nødsaget til at ” stjæle” tiden fra børnene, eller også bruger de deres fritid, fordi der ganske enkelt ikke var et ledigt øjeblik til at trække sig fra stuen.

Det er ikke godt nok. Pædagoger har superkræfter, når de bruger deres faglighed.

Men selv superhelte har brug for at hæve sig fra gulvet for at se situationen i helikopterperspektiv, og brug for tid til at lægge en plan.

Hvis vi vil have høj faglighed omkring børnene, skal vi også prioritere tid til at nære den ved at give pædagogerne tid til at planlægge, sparre med hinanden og til at tale med PPR og forældre.

Over halvdelen af pædagogerne har i mindre grad eller slet ikke tid nok til at forberede sig i sit arbejde. Og dem som har, vurderer sjovt nok også, at de har bedre tid til at bruge deres faglighed og har et bedre arbejdsmiljø.

 

Planlagt forberedelsestid er intet mindre end et kinderæg af gode effekter

Pædagogmanglen, som presser alle kommuner, er endnu en god grund for kommunerne til at følge Køges eksempel og garantere pædagogerne fast tid til forberedelse.

Halvdelen af de pædagoger, som har overvejet at skifte job, svarer nemlig i en undersøgelse foretaget af BUPL, at de savner tid til refleksion, planlægning og evaluering af det pædagogiske arbejde.

Det er ultimativt den ting, der bonner mest ud blandt de pædagoger, som overvejer at skifte Udover at fastholde medarbejderne ved at afsætte tid til forberedelse, kan kommunerne endda få flere pædagogtimer, fordi mange af pædagogerne, som i dag arbejder på deltid, er klar til at øge deres arbejdstid, hvis de får mere tid til fordybelse og faglig udvikling.

Tilbage er der kun at sige: Hvad venter I egentlig på ude i kommunerne? Forberedelsestid er intet mindre end et kinderæg af gode effekter. Højere kvalitet for børnene. Mere arbejdsglæde for pædagoger.

Og et vigtigt bidrag til at løse rekrutteringskrisen, fordi flere går op i tid.

Jeg håber, at mange flere kommuner kommer med på vognen og afsætter tid til forberedelse til pædagoger.

Mange af pædagogerne, som i dag arbejder på deltid, er klar til at øge deres arbejdstid, hvis de får mere tid til fordybelse og faglig udvikling.

 

Debatindlægget blev først bragt i Avisen Danmark